Tuesday 14 May 2013

Bezichting, mei 2013




Het gevreesde B-woord is vandaag gevallen. De huisbaas komt donderdag en vrijdag langs voor een bezichting. Om potentiele huurders niet meteen de stuipen op het lijf te jagen, heb ik zojuist drie uur onafgebroken puin geruimd.

Dode, halfverrotte tulpen uit een nogal zielige bloempot getrokken, vliegenlijkjes uit de kelder gezogen, chipskruimels van de bank geschud, aangekoekte pannen geschuurd, koelkast van binnen gesopt, bedorven etenswaren naar de vuilcontainer gesleept, lege bierverpakkingen uit de tuin gehaald, buitenkant van de keukenkastjes van koffie-, olie- en tomatensausspetters ontdaan, drie wassen gedraaid - ik was toch bezig - tandpasta van de badkamerspiegels gekrabd, prullenbakken geleegd en knutselwerkjes weggekieperd.
Ok, ok, ik had het een beetje laten versloffen hier thuis. Nu W. alweer twee maanden doordeweeks in Amsterdam woont, vind ik het niet meer zo nodig om het hier gezellig te maken. Een opgeruimd huis is, gezien de staat van hun eigen kamers, ook niet iets waar de kinderen buitensporig veel prijs op stellen. Gedrieen gedijen we best tussen vliegenlijkjes en vieze vaat.
Ook mijn voornemen om mijn dochters kamer nooit meer opruimen - dit moet zij voortaan zelf doen - keert zich vandaag tegen me. Gelukkig biedt ze spontaan aan om twee badkamers te soppen, als ik haar kamer opruim, zodat ik me zonder gezichtsverlies op die klus kan storten.  Natuurlijk is zij in een uurtje klaar, terwijl ik dan nog tot aan mijn enkels in de rotzooi sta.
Ik vind twee schroevendraaiers, het wieltje van de plakbandhouder, een enveloppe met geld die ze vier weken geleden bij de padvinderij in had moeten leveren, een zelfgemaakt parfum met vlokken witte schimmel erop, zes (!) paar vieze sokken, huiswerk dat ver over de datum is, een potje met
aarde en een halfverlepte paardenbloem erin en een aan mij geaddresseerde brief.
'Dear Mrs. I.K. Huibers, You have been asked to write a page about wine from the Alsace for our popular magazine Fashion Lover. We would like to hear about Pinot blanc, Pinot gris and the Pinot noir. Could you write about the taste, texture and colour of them'. De cover van het tijdschrift heeft ze alvast getekend. Poppetje.
Gelukkig is ze vanaf morgenochtend drie dagen op kamp, zodat we zowaar een kans maken om het appartement donderdag en vrijdag opgeruimd te kunnen presenteren. Zeker als we de komende dagen bij de Mc Donald's eten, ons tot een enkele outfit beperken - een maatregel waar mijn zoon al jaren voor pleit - niets meer aanraken en ramen en deuren te allen tijden dicht houden. Dit laatste in verband met de opeenhoping van vliegenlijkjes. Immers niet echt een visitekaartje voor de woning.






No comments:

Post a Comment